Recent Posts

Recent Posts

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
31
Titanium / Het misverstand over het metaal titaan
« Last post by Innomet Ko Buijs on 4 August 2017, 08:50:38 »
Als metaalkundige wil je graag het beste voor je relaties als het bijvoorbeeld om materiaalkeuzes en corrosiepreventie gaat. Zo kan het gebeuren dat je als optimale metaalkeuze uitkomt op het metaal titaan en dan begint a.h.w. de onrust. De eerste reactie die dan meestal wordt geuit is “dat kost goud” of andere woorden van die strekking. Titaan wordt ook wel titanium genoemd hoewel dat laatstgenoemde woord feitelijk een anglicisme is. Titanium klinkt echter wel wat exclusiever dan titaan en dan beginnen de gedachtenspinsels dat het een onbetaalbaar kostbaar metaal zou zijn dat a.h.w. alleen bij de juwelier in de etalage ligt. Nu kan het inderdaad gebeuren dat dit metaal daar wordt aangetroffen want titaan leent zich uitstekend voor het maken van sieraden. Dit komt mede door het feit dat er mooie metallische kleuren kunnen ontstaan dankzij het variëren van de oxidehuiddikte. Dat laatste wordt overigens bereikt met elektrochemische processen.

Gelukkig is bij een selectief aantal technici bekend dat titaan ook wordt toegepast in allerlei apparaten t.b.v. de chemie, petrochemie, offshore etc. Deze beperkte doelgroep is dan ook overtuigd van het bijzondere nut om dit opmerkelijke metaal toe te passen. Titaan is namelijk bestand tegen de allermeeste chemicaliën, zeewater, zouten, logen, halogenen en chloorverbindingen. Titaan behoeft geen kathodische bescherming en is ook niet gevoelig voor de steeds grotere problemen die microbiële geïnduceerde corrosie (MIC) met zich meebrengen. Titaan is ook niet gevoelig voor spannings- en putcorrosie doch wel enigszins gevoelig voor spleetcorrosie in heet zeewater maar dat kan men simpel oplossen door het te legeren met 0,2% palladium. Zijn er echter geen spleten dan is dat laatste uiteraard niet nodig.

Vanwege het merkwaardige imago van titaan dat het onbetaalbaar zou zijn, wordt titaan niet eens overwogen als serieus alternatief op die plaatsen waar het juist zo geschikt is. Daarom stuit men in de praktijk op problemen die met het gebruik titaan niet aan de orde waren geweest. Titaan is weliswaar duurder in aanschaf dan roestvast staal en daarom is het verstandig om dit eens te relativeren. Men kan ervan uitgaan dat titaan vier keer zo duur is dan de meeste hoogwaardige typen roestvast staal. Het soortelijk gewicht van titaan is echter ongeveer de helft dan die van roestvast staal waardoor de prijs met een factor 2 de goede kant opschuift. Titaan behoeft geen corrosietoeslag waardoor men veelal op de helft kan gaan zitten wat de wanddikte betreft. Dat is wederom een factor 2 de goede kant op. Dit feit wordt ook nog eens versterkt door het feit dat de mechanische waarden van titaan beter zijn. M.a.w. zo komt men al aardig in buurt van het prijsniveau van roestvast staal. Daarnaast zijn er nog andere voordelen zoals het minder gevoelig zijn voor scaling en het bevorderen van een druppelvormige condensatie dat het rendement van een warmtewisselaar verder verhoogt. De slechtere warmtegeleiding van titaan wordt voor een groot deel gecompenseerd door de dunnere wanddikte.

Daarom is het in de praktijk de moeite waard om eens wat prijzen naast elkaar te leggen om op deze wijze een beter beeld te krijgen hoe het prijstechnisch nu werkelijk in elkaar steekt. Laatst hadden we van doen met corrosie van een RVS 316 leiding in de voedingssector vanwege een hoge zoutbelasting. Titaan doet zoiets ‘op zijn sloffen’ en daarom wilde men toch wel eens weten wat de aanschafprijs van zo’n leiding zou zijn. Na ontvangst van de offerte werd gesteld “dat valt ons alles mee”.
Een fabrikant van kokend water boilers had problemen met corrosie van de roestvast staal tanks en vroeg ons om raad. Nadat titaan werd aanbevolen was de eerste reactie dat dit veel te duur zou gaan worden. Na het opstellen van een rapport en het doorberekenen van het geheel bleek titaan uiteindelijk niet duurder te zijn dan roestvast staal omdat diverse kostbare uitbestedingen wegvielen. M.a.w. deze boilers hebben tegenwoordig een binnenwerk van titaan.

Daarom is het te hopen dat men eens wat vaker titaan overweegt als alternatief voor roestvast staal waardoor men zich veel corrosieleed e.d. kan besparen. Lezers die dit wel eens nader onderzocht willen hebben kunnen vrijblijvend hun vraagstelling kwijt bij mij.
32
Titanium products / Titanium Powder -- for your FACE!
« Last post by Tiarticle on 4 August 2017, 08:42:32 »
All the talk these days is of titanium metal powder for Additive Manufacturing, melted by laser or electron beam typically then rapidly solidified into unique shapes and structures, but what if I told you that you can now take advantage of titanium's versatile nature by actually PUTTING IT ON YOUR FACE!

I am a bit of a beauty product junkie so I was delighted to try a sample of IT Cosmetics Bye Bye Pores Pressed Powder. I liked it so much I got the full size compact as shown here. Usually I don't like to do product placement but I couldn't resist it when I read the ingredients which not only include titanium dioxide (TiO2) but also silk, peptides, collagen and other anti-aging materials. It appears in a chalky white compact with a yellowish tinge but goes on absolutely transparent. The key ingredients work together to create an "optical blurring effect" essentially photo-shopping your skin in real life, so that your make-up looks flawless. Perfect for my close up!

People are constantly asking me where else they can find titanium, as you can see here, all over my face, in the form of titanium dioxide. The shiny reflective particles in my eyeshadow, lip gloss and highlighter are a dead giveaway. For anyone interested:

    Eyeshadow palette: Cover Girl "The Force Awakens" #725 Breathtaking Blues*
    BB Cream: Trish McEvoy Instant Solutions #2
    Lip Color: Bare Minerals #80327 Swag (Matte)
    Highlighter & Bronzer: Trish McEvoy Petite Page Wardrobe
    Cheek Blush: Dior Rosy Glow #001 "Petal"

*I got a lot of criticism for the Force Awakens eyeshadow (naturally it belongs to the Dark Side, Sith) but I liked the fun glitter shades.

You can get this amazing pressed powder product on line, from Amazon, QVC or in real life at your nearest Sephora. Try it and see if people are wowed by your flawless face!

Writing: Eliana Fu, LinkedIn.
33
Titanium non-machining / Titanium Hot Brake Forming
« Last post by Tiarticle on 4 August 2017, 08:38:35 »
Impresa is one of only a few facilities in North America with titanium capabilities. Titanium Hot Brake Forming was added to meet the increasing demand for titanium parts and assemblies. In addition to the weight advantages, titanium hot brake forming reduces the effect of springback variation, improves accuracy, and increases ductility.


    (9) Hydraulic Brake Presses
    (2) Brake Presses
    (1) POM Electric Curing Oven
    (1) 2,000⁰ Furnace
    (1) 1,000º Tunnel Oven
34
Titanium welding / Titanium color chart
« Last post by WeldTitan on 28 July 2017, 11:34:41 »
Looking for a titanium welding company? We offer the highest quality at purge chamber welding.

For those who are looking for a titanium color chart you can find it in the appendix (you have to register first).
35
Other special metals / Nikkel en nikkellegeringen
« Last post by Innomet Ko Buijs on 28 July 2017, 11:11:04 »
Zuiver nikkel is een metaal dat zeer goed vervormbaar is omdat het tot aan het smeltpunt beschikt over een kristalstructuur dat kubisch vlakken gecentreerd is. Dat betekent een optimaal aantal glijvlakken waardoor het bijzonder ductiel is. Nikkel biedt een goede corrosieweerstand in vele watertypen en in onbeluchte niet-oxiderende zuren. Tevens is het uitstekend bestand tegen sterke basische oplossingen. Nikkel biedt dan als metaal een goede algemene weerstand tegen corrosie en vormt daardoor een goede basis voor de ontwikkeling van hoogwaardige nikkellegeringen. Ook wordt nikkel als legeringelement toegevoegd aan roestvast staal om een austenitische structuur te verkrijgen en om het meer corrosiebestendig te maken.

Nikkel kan met bepaalde legeringelementen intermetallische fasen vormen waardoor er legeringen ontstaan die beschikken over hoge sterkte zowel voor gebruik bij lage als bij hoge temperaturen. Het merendeel van nikkel kneedproducten zijn leverbaar in alle gangbare halffabricaten zoals staf, draad, folie, plaat, band en buis. Tal van producten zijn ook in gegoten of gesmede vorm leverbaar. Nikkel en nikkellegeringen zijn gemakkelijk te lassen en er zijn voor de meeste legeringtypen geschikte laselektrodes en lasdraad beschikbaar. Commerciële nikkellegeringen worden veelal ontwikkeld voor diverse toepassingen. Ook is het mogelijk om met geringe aanpassingen van de samenstelling tegemoet te komen aan specifieke gebruikseisen.

Nikkellegeringen variëren in samenstelling van technisch zuiver nikkel tot complexe legeringen die tal van legeringelementen kunnen bevatten. Er wordt vaak onderscheid gemaakt tussen legeringen die hoofdzakelijk worden gebruikt om hun sterkte bij hoge temperaturen en typen waarbij het primair gaat om een hoge corrosieweerstand bij lagere temperaturen. Men noemt beide typen ook wel superlegeringen

Enige interessante voordelen van nikkellegeringen zijn de volgende:
• Binnen een legeringgroep kan worden beschikt over een breed scala aan fysische en mechanische eigenschappen;
• De KVG microstructuur zorgt ervoor dat er geen verbrossing ontstaat bij verlaging van de temperatuur;
• Uitstekend sterktebehoud tot 70% van het smeltpunt;
• Hoge weerstand tegen corrosie van de volgende legeringen Ni/Cu, Ni/Mo, Ni/Mo/Cr en Ni/Mo/Cr/Cu. Hoge weerstand tegen oxidatie tot 1100°C van Ni/Cr legeringen door toevoeging van aluminium, silicium en zeldzame aardmetalen. Verder zijn al deze legeringen tot cryogene temperaturen sterk en taai;
• Er kunnen speciale legeringen worden bereid met een zeer lage uitzettingscoëfficiënt en een nagenoeg constante elasticiteitsmodulus.

Enige nadelen van nikkellegeringen:
• Nikkellegeringen zijn duur vanwege het relatief dure basismetaal, alsmede door de vaak prijzige legeringelementen;
• Alle legeringen vertonen een sterke neiging tot deformatieharding en zijn derhalve moeilijk te bewerken zonder tussentijds zachtgloeien. Om de legeringen in sterkte te doen toenemen d.m.v. uitscheidingsharding c.q. verouderingsharding zijn er speciale warmtebehandelingen noodzakelijk;
• Geringe weerstand tegen zuren die oxiderende verontreinigingen bevatten en tegen bepaalde hete gassen;
• Sulfiderende atmosferen tasten de legeringen snel aan, vooral bij temperaturen in het gebied van 750-1000°C;
• Er moet silicium worden toegevoegd om de gietbaarheid van deze legeringen te verbeteren, hetgeen gepaard gaat met verlies aan vervormbaarheid;
• Het hoge sterkteniveau bij verhoogde temperaturen leidt tot moeilijkheden bij warm vervormen. Derhalve moet er vaak gebruik worden gemaakt van giet- of smeedstukken;
• De legeringen zijn zeer gevoelig voor verontreinigingen, alsmede de mate van deformatieharding, die beide gepaard gaan met verlies aan ductiliteit. Dit is slechts gedeeltelijk te herstellen door middel van een warmtebehandeling.

Nikkel en nikkellegeringen worden voornamelijk in de chemische apparatenbouw gebruikt, wanneer hoge eisen aan de weerstand tegen corrosie en/of aan de hittebestendigheid worden gesteld. Het smeltpunt van nikkel ligt in de buurt van dat van staal.

Hoewel nagenoeg alle nikkellegeringen goed lasbaar zijn, zijn er een tweetal mogelijkheden die tot lasfouten kunnen leiden:
1. De geringste aanwezigheid van zwavel kan aanleiding zijn tot het optreden van warmscheuren. Het warmscheuren wordt bevorderd door de aanwezigheid van silicium, vooral bij legeringen op basis van nikkelkoper en nikkelchroom.
2. Er kan poreusheid ontstaan door gasopname; dit wordt veroorzaakt door zuurstof, stikstof en vooral waterstof. Het kan echter worden voorkomen door het afdoende reinigen van het werkstuk en met het gebruik van een juiste gasbescherming.
Bij het lassen van nikkel en zijn legeringen moet de openingshoek van V-naden groter worden gekozen dan bij het lassen van staal, want het smeltbad is nogal viskeus. Nikkel en nikkellegeringen worden vooral met het TIG-proces gelast. Dit geschiedt dan met gelijkstroom waarbij de elektrode de negatieve pool is. Er moet dus voor een zeer goede gasbescherming worden gezorgd dat zeer zuiver en droog dient te zijn. Indien mogelijk, wordt er bij voorkeur altijd met backinggas gewerkt. Eventueel toevoegmateriaal heeft in de regel dezelfde samenstelling als het werkstuk.
36
Titanium products / Fore! Titanium Golf Clubs Transform Your Game.
« Last post by Tiarticle on 24 July 2017, 17:14:46 »
The titanium golf club. Everyone has one, from the top pros at the US Open to the average guy at the local driving range. How shameful would it be to rock up to the company's annual golf outing without a titanium driver or hybrid?

What's so special about a titanium golf club anyway? Well, let's stop right there and clarify that term first. An actual golf club consists of three components, the head, the shaft and the grip. The grip, the part you hold, is usually made of rubber, the shaft is the long stick, can be carbon fiber composite often just called "carbon" or "graphite". The head, the meaty, bulbous part that actually addresses the ball, on a driver, tends these days to be overwhelmingly made from titanium alloys, typically Ti-6Al-4V, our trusted friend and workhorse alloy of the titanium world. The face is almost always Ti-6-4 but other titanium alloys can also be used on the head housing (which itself consists of a heel, toe, crown and hosel - that's the part that the shaft attaches to). SP700, an alloy which is capable of superplasticity at 700°C, has also been used* amongst other alloys. The face plate is usually forged or can be cast and heat treated and these days, manufacturers can make them very affordably by using non-aerospace grades and sourcing materials melted in China, although the more snobby players tend to like the caché of using "aerospace grade titanium".

Almost all of the golf OEMs now have a titanium driver which though not cheap, is easy for most average people to get into, from about $350-500. There's no excuse not to have one and as more people take up golf, especially in Asia, the demand for titanium golf clubs is not diminishing. How it transforms you from an absolutely average player to something quite good is again, due to its strength-to-weight ratio over traditional materials like steel (or wood!). The lower density means that the entire club is easier to swing and a bigger "sweet spot" combined with the strength of titanium on the face plate, can propel the ball much further than a non-titanium club. From the late 70's to early 80's when titanium golf club heads were first introduced, we have seen the driver head volume increase by 3 times (from 140 cc to 460cc) along with increased flight distances from about 200 yards to 260 yards. Very useful for reducing your par! We mustn't forget that concurrent developments in ball technology also plays a part in achieving greater tee-off distances. One thing to note though, golf balls are NOT, repeat NOT, made out of titanium. If you see the word "titanium" printed on a golf ball, it's referring to the TiO2 pigment (i.e. paint). Trust me, if it really was titanium, you'd be diving into that bunker to retrieve it, as it'd be way more expensive than regular ones!

*Footnote: Once again, there's probably an "overengineered" statement following that application! It is doubtful that anyone will ever play golf at 700°C and even if they did, nobody would would appreciate their golf club head deforming superplastically when they try to hit the ball!

Writing: Eliana Fu
37
Titanium / "It's titanium, you idiot!!"
« Last post by Tiarticle on 21 July 2017, 09:05:22 »
Pretty harsh words. Said by Yellowjacket to Ant Man in the latest Marvel-Disney movie, Ant Man. But that hasn't stopped the movie from being the highest grossing movie in the US two weekends in a row. The movie is a lot of fun but for me, I took notice of that above statement with great interest.

I must admit that most of the movies and tv shows I like, tend to be science-fiction based or things with aliens, or, kung fu movies. Preferably science fiction moves that have aliens actually doing kung fu. But I also tend to notice the scientific inaccuracies where people mention titanium as a superior-wonder material (in a way it sort of is, but equally, people need not fear it) and then have myself a huge guffaw. Herein is a SPOILER so you might want to wait till you watch the movie to read the rest of this!

Ant Man and his nemesis Yellowjacket have the power to shrink to the size of an ant (and everyone knows that ants are really strong, able to carry 50 times their own weight). Ant Man can use his power to go really small and then back to regular human size in the blink of an eye, meaning he can deliver a punch to someone's stomach that honestly REALLY HURTS. However when he tried and failed to penetrate Yellowjacket's metallic helmet, so as to deliver a punch to the head, his enemy declared with glee, "It's titanium, you IDIOT!"

Ant Man must make himself so small that he can penetrate the titanium helmet and take out Yellowjacket on an atomic scale! "I must go sub-atomic to go between the molecules!". Ummm, yeah, mixing up your particles of matter there, nice! To find out if he succeeds, you will have to watch the movie and find out. Although I will say that in the books, Ant Man was actually one of the Avengers. I guess he wasn't in the first two Avengers movies because they had to utilize the heavy hitters (pun intended) like Hulk, Iron Man, Captain American and Thor, first of all. Ant Man being rather a small (ahem!) character in the books, no less fun.

"It's titanium, you IDIOT!"  Loving this statement. Hopefully I can actually use it on someone soon.

Writing: Eliana Fu
38
Hafnium / Het Metaal Hafnium
« Last post by Innomet Ko Buijs on 20 July 2017, 09:17:24 »
Er zullen vele mensen zijn die nog nooit van hafnium hebben gehoord maar toch is dit een metaal dat belangrijke toepassingen heeft. Hafnium is een glanzend grijsachtig metaal dat vooral wordt gebruikt in de luchtvaart, nucleaire installaties en consumentenelektronica. Hafnium beschikt over een uitstekende corrosiebestendigheid en goede mechanische eigenschappen. Daarnaast is het goed te bewerken. Deze eigenschappen gekoppeld aan de hoge neutronenabsorptie en goede elektrische eigenschappen maakt het geheel tot een veelzijdig materiaal. Hafnium is een zustermetaal van zirkoon en het wordt als erts gelijktijdig gewonnen met de winning van zirkoonerts. De chemische afkorting van hafnium is Hf.
 
De corrosiebestendigheid van hafnium en zirkoon is nagenoeg identiek aan elkaar. Het soortelijk gewicht van hafnium is echter ongeveer twee keer zo hoog als dat van zirkoon. Ook is het opmerkelijk dat zirkoon een lage neutronenabsorptie heeft en hafnium juist een hoge. Daarom wordt hafnium in nucleaire installaties toegepast als neutronenvanger en dat vooral in onderzeeërs. Ook is hafnium dankzij deze eigenschap bijzonder geschikt als staafmateriaal t.b.v kernsplijting.
 
De bereiding van hafnium
Erts van zirkoon en hafnium wordt gemend met cokes en daarna behandeld met chloorgas. Daardoor ontstaat er een mengsel van zirkoon- en hafniumtetrachloride. Uiteindelijk ontstaat zirkoon- en hafniumoxide. Deze oxides worden opnieuw in contact gebracht met chloor waardoor en zuiver zirkoon- of hafniumtetrachloride ontstaat. Na het ontdoen van metallische onzuiverheden wordt het geheel verdampt in een dichte destilleerkolom en in contact gebracht met puur magnesium. Zo ontstaat sponsachtig hafnium en magnesiumchloride. Met vacuümdestillatie worden de restanten magnesiumchloride verwijderd waardoor men hafnium sponsmetaal overhoudt. Na aansluitend raffinage kan men dit spons tot blokken persen die in een vacuümomgeving gesmolten worden tot gietelingen. Deze kunnen weer tot allerlei productvormen gewalst en gesmeed worden. Voorbeelden zijn folie, plaat, strip, staf, draad, naadloze buizen en ook extrusieproducten. M.a.w. het bereiden van dergelijke metalen kost zeer veel energie.
 
Eigenschappen
Hafnium heeft onder 1760ºC een hexagonaal kristalrooster en dat betekent weinig glijvlakken. Boven deze temperatuur is dit rooster kubisch vlakken gecentreerd. Producten zijn anisotroop en dat wil zeggen dat de eigenschappen variëren in afhankelijkheid van de walsrichting. Hafnium kan vrij gemakkelijk in koude toestand mechanisch bewerkt worden. Men kan het metaal koudvervormen tot een deformatiegraad van 35% voordat het gegloeid moet worden. Het gloeien van hafnium gebeurt in een vacuüm omgeving omdat hafnium vrij snel reageert met allerlei gassen.
 
Corrosiebestendigheid
Hafnium is qua corrosiebestendigheid superieur t.o.v. vele andere hoogwaardige metalen zoals zirkoon en zirkoonlegeringen. Bij hogere temperaturen dient men op te passen dat hafnium niet gaat reageren met omgevingsgassen. Vanaf 400ºC begint hafnium langzaam te reageren met zuurstof waardoor hafniumoxide ontstaat. Met waterstof gaat het vanaf 700ºC hafniumhydride te vormen en vanaf 900ºC vormt het met stikstof hafniumnitride. Deze verbindingen zijn terug te vinden op het oppervlak m.u.v. waterstof omdat dit element vanwege diffusie zich door het gehele metaal hafniumhydride gaat vormen. Deze verbindingen ondermijnen vooral de duktiliteit.
 
Hafnium dankt zijn extreem goede corrosiebestendigheid aan een zeer goed sluitende oxidehuid die de meeste reagentia probleemloos kan weerstaan. Het is echter niet bestand tegen waterstoffluoridezuur en geconcentreerd zwavelzuur maar dat geldt feitelijk voor alle reactieve metalen. In de meeste alkalische milieus is hafnium probleemloos toe te passen.
 
Toepassingen
Hafnium is zeer geschikt om buizen en systemen te vervaardigen t.b.v. nucleaire toepassingen. In halogeenverlichting wordt hafnium nog wel eens toegepast als gloeidraad. Ook wordt steeds meer wolfraamlastoortsen vervangen door hafnium vanwege een betere standtijd. Hoewel het puur wordt gebruikt, treft men hafnium toch het meeste aan als legeringselement in zirkoon- en titaanlegeringen maar soms ook wel in niobium- en ijzerlegeringen. Een voorbeeld is een hafniumniobium legering die een uitzonderlijke hittebestendigheid geniet waardoor het gebruikt kan worden in stationaire en vliegende turbines en andere componenten uit de luchtvaartindustrie. Het meeste hafnium wordt gebruikt in superlegeringen op nikkelbasis die vooral in gasturbines worden gebruikt.
 
Bewerken
Het bewerken van hafnium is het beste te vergelijken met het bewerken van zirkoon. Wel dient men er rekening mee te houden dat het materiaal snel de neiging heeft om te vreten en men ervaart een verharding door het mechanisch bewerken. Dit kan men voor een groot deel voorkomen door scherpe snijgereedschappen te gebruiken met geringe snijsnelheden en een grote voeding. De snijgereedschappen dienen van snelstaal of van carbiden te zijn. Indien er fijne spanen ontstaan dan dient men op te passen voor zelfontbranding waardoor er een overvoed aan koelvloeistof moet worden gebruikt. Ook dient men dergelijke residuen onder water op te slaan.
Hafnium is overigens met de juiste bewerkingsparameters goed te draaien, te frezen en te boren.
 
Het lassen
Hafnium is op zich prima te lassen en veelal beter dan diverse staalkwaliteiten. De lagere uitzettingscoëfficiënt is daarbij een extra plezierige bijkomstigheid omdat door de ingebrachte hitte het materiaal nauwelijks trekt of vervormt. Dankzij de relatief lage elasticiteitsmodulus blijven er ook haast geen spanningen na het lassen achter in het materiaal. Ook heeft men feitelijk geen last van warm- of koudscheuren mits er geen verontreinigen tijdens het lassen in het smeltbad worden opgenomen.
 
Hafnium kan gelast worden met lasapparatuur waarmee men andere reactieve metalen zoals titaan, zirkoon en niobium last. Dit kan met zowel met het TIG als MIG lasproces als met plasma- en laserlassen. Ook heeft men goede resultaten bereikt met weerstand- en elektronenstraallassen. Belangrijke zaken zijn het zeer schoon en vetvrij werken en het gebruik van hoog zuivere schutgassen. Daarom dienen de te lassen hafnium delen eerst goed ontvet te worden met alcohol of aceton. Direct daarna moet men het lasproces opstarten. Nog beter is om de laszones voor het ontvetten eerst even te borstelen met roestvast staal wol. Men dient er dan wel op te letten dat er geen metaaldeeltjes achterblijven. Schutgassen die geschikt zijn betreffen argon of helium. Lassen kan zowel geschieden met gelijk- of wisselstroom.
 
Dank is verschuldigd aan Teledyne Wah Chang Albany die voor relevante informatie heeft gezorgd.
39
Titanium products / Why a Titanium Bicycle Can Save Your Bacon
« Last post by Tiarticle on 17 July 2017, 08:54:04 »
As you have been sitting at home watching the Tour de France participants battle through the Alps, I bet you are inspired to dust off your bike that's gathering dust in the garage and take it out for a spin! Hop on and realize you need a tune up and chain lube? So you took your trusty old aluminum frame steed down to you local bike shop and marveled at the new carbon fiber composite bikes available, many within your budget! You hand over your credit card as the clerk gleefully rings up your purchase (and throws in a free water bottle), reassuring you that your new "carbon" bike will make mincemeat out of those hills. You go for your first ride on your new baby, wondering to yourself; Hmmm, how did I ever manage to go through my life without this super-light hi-tech machine at my disposal? Then, as you reach down to drink from your new water bottle, you hit a bump on the tarmac and are launched into the air whilst your bike takes a tumble. Your pretty little head is safely protected by your helmet but unfortunately your brand new bike was not as lucky. Catastrophic failure and the front fork is broken, cracked, done in. Horrified, you return your new bike to the shop, where you are devastated to learn that the manufacturer warranty does not cover damage due to "user error".

What to do? Contact the manufacturer by email, post your complaint on Facebook, tweet out to your Pro-bicycling hero, receive nothing in return. Absolutely gutting isn't it? That's $2000 down the drain. You ruefully tell yourself that you could have had a great vacation in Aruba for that price. As usual, the answer lies in Materials Science. The  inherent nature of the "carbon" itself. Yes, carbon bikes are super light. But they are not damage tolerant. Herein lies the problem which most weekend warriors don't understand. Professional cyclists use these super-lightweight materials to gain advantages in terms of speed and therefore time over their rivals. Take a look at their bodies, they are typically unusually low in body fat and don't tend to carry excess muscle. You, the weekend warrior, are probably not built like these guys. Yet you bought a bike like theirs in the hope that you'd be able to fly up a mountain like you were climbing the Alpe d'huez in a polka-dot jersey! Kind of an unreasonable expectation, if you really think about it!

Sorry Ellie, where does Materials Science come in to it again? The "carbon" bicycle is a carbon fiber-reinforced composite material where, like all composite materials, mechanical properties are not isotropic. Like their aerospace counterparts, composite components for bicycles have low density compared to metallics but they are not damage tolerant. They also risk damage from UV light and moisture. The pros can overlook these drawbacks by simply swapping parts or changing bikes, no matter the expense, "carbon" bikes have become consumables in stage and criterion racing. The average weekend warrior will probably not want to spend $2000 every 6-12 months (although some bike snobs probably will). The rest of us mere mortals might prefer to put our money in a somewhat less risky material combination. Hence, the titanium frame bicycle is here to save our bacon (figuratively). Although titanium's density is about 2.5-3 times that of a composite, the combination of strength, modulus and toughness make it a much better long-term option. Titanium isn't affected by UV light and corrosion resistance is excellent. Pro riders do say that they prefer "carbon" bikes as they like the stiffer rides that composite frames offer but with strength only being carried in the major axis of the reinforcing fibers, the risk of catastrophic failure in a crash that occurs due to stress being applied normal to the major fiber axis is incredibly high. Whereas any time that you wipe out on your titanium frame bike, you can pretty much guarantee that nothing will happen to the bulk material, which are simply formed and welded tubes made from titanium sheet. Weakness might exist in the welds, yes, but the same is true of "carbon" bike components which are simply autoclaved and glued. Once cracked, or dented, composite components can never again carry the load as efficiently as they did prior to the damage, even if additional resin is poured to act as a "bandage", once broken, the fibers are broken forever. Whereas, in a crash, if there is any damage to a titanium component, the metal part can be re-formed and re-welded if necessary. Titanium can also be recycled - making it more environmentally friendly than leaving shards of resin and fiber all over the road.

Another thing worth mentioning is that there are various grades of composite that are available and cheaper is not necessarily better in this area. Titanium frame bikes tend to be for the most part Ti-3Al-2.5V (Grade 9) with a few additional pressed and machined parts made from Ti-6Al-4V(Grade 5). 3-2.5 is the most typical material for frame parts, since it has a better  cold formability than 6-4 but a higher strength than CP Grade 1 or 2. It's true that you could lift your lightweight "carbon" bike with one hand, but, it might not be around as long as you'd like to to be, especially if you are prone to crashing. You could still lift your titanium bike with one hand and rest easy in the knowledge that you could probably hand down your titanium bike to your children!

Writing: Eliana Fu
40
Hobby Projects / Titanium horloge.
« Last post by parker on 16 July 2017, 19:42:36 »
Bijgaand een paar niet zo scherpe foto's van mijn nieuwe horloge.
Nadat ik mijn oude Seiko bijna 40 jaar heb gehad (Hij bleef 's nachts stil staan.), werd het tijd voor een nieuwe.
Omdat ik het materiaal mooi vind, en de techniek, werd het een Seiko kinetic titanium.
Horloge en band zijn van dit materiaal.
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10